Goede voornemens

Het nieuwe jaar is inmiddels al weer enige tijd begonnen. En in de jaar overgang is het traditie om een aantal goede voornemens te doen. Om er vervolgens een aantal of misschien wel allemaal, nooit helemaal af te maken. Uiteraard heb ik ook goede voornemens voor het jaar 2015. Sterker nog, een aantal heb ik al gebroken.

Sporten
Net als zovelen wil ik me gezonder op gaan stellen. Daar heb ik een ruim jaar geleden al een goede start mee gemaakt door te gaan hardlopen en ook de sportschool weer op regelmatige basis te gaan bezoeken. Maar dat voelt niet meer als voldoende “gezond”, ik wil een stapje verder. Daarbij denk ik aan meer regelmaat. Me dus echt houden aan 3 keer per week hardlopen. Hell, misschien zelfs kijken of ik via een vereniging een stapje bij kan doen. En ook de sportschool minimaal 1 keer per week bezoeken, bij voorkeur nog meer. Ik denk zelfs aan de actieve groepsles. Bovendien wil ik ook wat meer thuis doen: Burpees, push-ups, planking, etc. , maar ook touwspringen. Want, ik had het eerder al geschreven, ik wil graag een sixpack.

Eten
Om dat laatste te bereiken is natuurlijk iets meer dan sporten noodzakelijk. Meer dan ooit zal ik moeten letten op hoeveel ik eet, maar ook wat ik eet. Eerlijk is eerlijk, daarin ben ik nog echt zoekende. Want ik wil het mezelf niet te ingewikkeld maken, zeker omdat mijn vriendin hierin die keuze (nog) niet heeft gemaakt. Bovendien, veel van die “gezonde” keuzes die je tegenkomt zijn toch wel erg vrouwelijk. Dit jaar staat qua eten dus vooral in het teken van onderzoeken.

Ik heb de boterhammen in de morgen al verruild voor yoghurt met muesli, Kellog’s, of lichte crackers met oude kaas en soms met Nutella. Tevens heb ik een groot deel van de “lekkere” koekjes in de la op mijn werk verruild voor lichtere zaken als rijstwafels met een chocoladelaagje (is dat nou echt beter?!) en meer fruit. Sterker nog, mijn la lijkt wel op de locale groenteboer, haha.

Fruit-la op 't werk
Fruit-la op ’t werkfruit

Wellicht dat de koekjes helemaal verdwijnen, maar dit is al een goede stap. Nu nog een aanpassing in mijn middageten, al is dat met het aanbod aan fruit en de bruine boterhammen eigenlijk helemaal niet verkeerd. Met de la en het aanbod bij de lunch kom ik vandaag zelf op een behoorlijke hoeveelheid fruit (zoveel zelfs dat ik nog moet uitkijken dat het weer niet verkeerd om werkt..), namelijk:

Ochtendsnacks

  • 1 Granny Smit Appel
  • 3 Kiwi’s

Lunch

  • 1 Stuk komkommer
  • 1 Banaan

Middagsnacks

  • 2 Mandarijnen

Naast het omturnen van mijn voedingspatroon, laat ik tegenwoordig de Cola staan. Die pak ik zo af en toe eens. Bijkomend voordeel: het smaakt gelijk een stuk beter als je ’t weer eens drinkt. Tevens beperk ik me op mijn werk tot 1 cappuccino en 1 koffie per dag. De rest van de dag drink ik water. Oja en een glas melk bij de lunch. Voor de smaak valt dat nog wel eens tegen. Dus ik ben aan het kijken voor een waterfles waar fruit in kan, zodat er een kleine smaakmaker in het water zit.

De switch

Terwijl ik dit zit te schrijven realiseer ik me dat ik al een aantal stapjes in het vorige jaar heb genomen en dat ik het in stapjes heb gedaan. Dat moet ik in gedachte houden om mijn voornemens vol te houden en uit te kunnen voeren. Een kille switch zou anders wel eens roet in het eten kunnen gooien. Maar hoe doen jullie dat? Laat het me weten!

 

Reageren